Faillissement Vlaamse energieleverancier

Op 7 december ging de Vlaamse Energieleverancier failliet.
70.000 betrokken klanten, waaronder 26.000 klanten van de provinciale groepsaankoop O.-Vl. 2021, moeten op zoek naar een nieuwe leverancier.

Wat kan je doen als je klant bent?

  • Klanten betalen best geen voorschotfacturen meer en zetten hun domiciliëring best onmiddellijk stop.
  • Klanten moeten geen schrik hebben om zonder elektriciteit te vallen.  Netbeheerder Fluvius treedt op als noodleverancier.

Wel verandert het tarief, netbeheerder Fluvius hanteert een niet-commerciële prijs die eerder aan de dure kant is. Snel overstappen is aangewezen. De klant vraagt best aan de nieuwe energieleverancier om het contract te laten ingaan op 7 december (dag van vonnis). Dit kan enkel als er binnen de maand een nieuw contract wordt aangevraagd. Zo geniet de klant onmiddellijk van het gunstiger tarief.

  • Klanten gaan dus best zo snel mogelijk op zoek naar een nieuwe energieleverancier. Dit kan via de V-test op de website van VREG VREG V-test, maar ook via www.mijnenergie.be of www.aanbieders.be. Deze laatste 2 hebben als voordeel dat ook rekening wordt gehouden met tijdelijke kortingen of aanbiedingen en dat je vaak onmiddellijk kan overgaan tot het afsluiten van een nieuw contract.
  • Wie geniet van het sociaal tarief krijgt ook bij Fluvius sociaal tarief. Let wel: de FOD economie moet eerst opnieuw bevestigen dat u recht hebt op sociaal tarief. Die bevestiging kan tot 3 maanden duren. Fluvius en/of uw nieuwe leverancier kunnen het sociale tarief pas nadien toepassen. Hebt u ondertussen al een factuur van hen ontvangen? Dan vergoeden zij nadien wat u teveel betaalde.    

Op de website van VREG vind je een lijst met veelgestelde vragen en antwoorden daarop.

Wie bijkomende info wenst kan in eerste instantie terecht bij de provincie via het telefoonnummer 0800 60 601, via groenestroom [at] oost-vlaanderen.be of via loket provincie (Gent).

Wie echter niet over een computer of internet beschikt en ook niet direct terecht kan bij familie of kennissen, kan wel een afspraak maken voor een vergelijkende test van mogelijke leveranciers (V-test) en dit bij het loket bouwen, wonen en ondernemen in Sint-Niklaas op het nummer 03 778 31 87.